NRD Начало
Петък, 19 Септември 2025
Начало Цветни аспекти Скулптурата Тиндаро беше поставена във Варшава като част от културната програма
49
Цветни аспекти

Скулптурата Тиндаро беше поставена във Варшава като част от културната програма

Една от най-забележителните му творби е Тиндаро – бронзов портрет на млад мъж, висок над четири метра. Тиндаро не е просто портрет, а структура, която създава диалог с различни култури и епохи. Името Тиндаро носи и митологичен подтекст – то е препратка към Тиндарей (Tyndareos), цар на Спарта и баща на Хелена Троянска.

| 19 Септември 2025, 16:40 ч.
Скулптурата Тиндаро беше поставена във Варшава като част от културната програма
Скулптурата Тиндаро беше поставена във Варшава като част от културната програма
Снимка © DFA

Игор Миторай (Igor Mitoraj) е името, което вече години наред пленява както критиците, така и публиката по целия свят. Неговите монументални скулптури, често изобразяващи фрагментирани тела и лица, събуждат асоциации с древните традиции, но в същото време отразяват и съвременните тревоги. Този диалог между миналото и настоящето е характерен за неговото творчество и го превръща в уникален глас в съвременната скулптура.

Една от най-забележителните му творби е "Тиндаро" – бронзов портрет на млад мъж, висок над четири метра. Тази скулптура е създадена през 1997 година по поръчка на международната консултантска фирма KPMG и първоначално е поставена пред техния офис в Париж. В продължение на две десетилетия тя е била част от архитектурния пейзаж на La Defense, символ на модерния бизнес свят.

"Тиндаро" не е просто портрет, а структура, която създава диалог с различни култури и епохи. В задната част на скулптурата има две колони, свързани с греда, както и релефи и маскарон, напомнящ "Устата на Истината" – древноримска маска, свързана с легендата за лъжците. Тази маска е символ на истината и наказанието за лъжата, което добавя още един слой към интерпретацията на произведението.

Името "Тиндаро" носи и митологичен подтекст – то е препратка към Тиндарей (Tyndareos), цар на Спарта и баща на Хелена Троянска. Така скулптурата става мост между различни времена и култури, като подчертава универсалността на човешките истории и символи. Преместването й от Париж във Варшава не е просто транзакция, а културно събитие, което дава възможност на местната публика да се сблъска с монументалното изкуство всекидневно.

Игор Миторай (Jerzy Makina) е роден през 1944 година в Германия, в семейство с полски и френски корени. След войната се връща в Полша, където прекарва детството си в Грохец близо до Аушвиц. Образованието му започва в Краков при Тадеуш Кантор, а по-късно продължава във Франция. Там той преминава от живопис към скулптура, вдъхновен от международни пътувания и особено от Мексико и Италия.

Животът му в Тоскана, в Пиетрасанта, става негов дом и вдъхновение. Там той открива магията на мрамора и традицията на италианските майстори като Микеланджело. Всяко негово произведение носи отпечатък от тази среда – комбинация от класическа величина и рани, белези на човешката уязвимост.

Стилът му е разпознаваем – монументални скулптури, често фрагментирани тела с липсващи части или напукани повърхности. Тези елементи не са случайни; те са израз на философия за живота, който е красив, но крехък. Миторай вярва, че изкуството трябва да провокира любопитство и да оставя място за мистерия.

В "Тиндаро" това усещане за диалог между зрителя и формата е особено силно. Скулптурата изисква обикаляне и наблюдение от различни ъгли, като по този начин се създава усещане за двупосочна комуникация. Това е метафора за живота – всичко има две страни, а истината често се крие отвъд повърхността.

Миторай черпи вдъхновение не само от гръцката митология, но и от културата на ацтеките. В неговите произведения често присъства Медуза – символ на женската сила или справедливостта. Всяка част от скулптурата носи смисъл, а устата – като подпис на художника – е неговият отличителен знак.

Критиците виждат в неговите творби не само експеримент с формата, а и дълбока метафора за човешкото състояние. Липсващи ръце или напукани тела символизират крехкостта на цивилизацията и загубата на идентичност. Този фрагментарен език напомня археологически разкопки – като бъдещи руини.

Миторай създава свят, където красотата среща уязвимостта. Той вярва, че изкуството трябва да провокира размисъл, а не да разкрива всичко наведнъж. В "Тиндаро" това се усеща особено ясно – скулптурата е като "скулптура в скулптура", която изисква активен поглед.

Тази двойственост – величие и рана – прави произведенията му близки както до големите паметници, така и до интимните размисли. Те са едновременно монументални и лични, като създават свой собствен свят, където красотата среща тленността.

Миторай оставя наследство, което продължава да вдъхновява. Всяка негова скулптура носи духа на класическите майстори, но със собствен почерк. Той е постмодерен художник, който преобърна традиционните представи за форма и значение.

Преместването на "Тиндаро" във Варшава не е просто изложба – това е културен акт, който дава възможност хората да се срещнат с изкуството ежедневно. В момента скулптурата може да бъде видяна пред хотел Шератон Гранд във Варшава.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Последен шанс за посещение на Център Помпиду преди петгодишната му реновация
Оставащите няколко дни до затварянето на Център Помпиду за петгодишна реновация, което ще остави Парижката арт сцена без един от своите най-значими символи и основни центрове на ку ...
Борба за наследство и културна идентичност в световното изкуство
В Чикаго, в съдебната зала на Върховния апелативен съд на Седмия окръг, се разгоря нов спор за наследството и паметта. Наследниците на германския еврейски банкер и колекционер на и ...
Майли Сайръс представи новата си песен "Secrets" за Били Рей Сайръс
Майли Сайръс (Miley Cyrus) представи новата си песен "Secrets" като жест на помирение към баща си Били Рей Сайръс (Billy Ray Cyrus). Попзвездата пусна делукс версия на деветия си с ...
Социалистическите корени и борбата на АИА в трудни времена
В началото на 1930-те години, когато Великобритания беше разтърсена от икономическата криза, група художници решиха да се обединят около социалистически идеи и пропагандни цели. Те ...
Венета Райкова разказа за тормоз от извратен мъж
Венета Райкова напусна обичайния рамки на сериозната дискусия в ефира на "Преди обед" по bTV и се отклони към лични преживявания, които разтърсиха аудиторията. Докато обсъждаше рис ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Люис Капалди обяви втори концерт в Хайд Парк след разпродажба на първия
Люис Капалди (Lewis Capaldi) обяви втори концерт в Хайд Парк след като билетите за първия му шоу се разпродадоха мигновено. В понеделник стана ясно, че шотландският певец и автор н ...
Халси изрази недоволство от ограниченията за нов албум
Халси (Halsey) изрази своето недоволство относно невъзможността да издаде нов албум. В интервю със Зейн Лоу (Zane Lowe) от Apple Music, тя сподели, че не е "разрешено" да работи по ...
Бристол Оулд Вик обяви нови постановки за пролетния сезон на 2026 година
Бристол Оулд Вик обяви нови постановки за пролетния сезон на 2026 година, които обещават да зарадват любителите на театъра с разнообразие от класики и модерни хитове. Сред тях е ле ...
Последен шанс за посещение на Център Помпиду преди петгодишната му реновация
Оставащите няколко дни до затварянето на Център Помпиду за петгодишна реновация, което ще остави Парижката арт сцена без един от своите най-значими символи и основни центрове на ку ...
Арт Феър на глобалното мнозинство се задава като нова алтернатива в нюйоркската арт сцена
След година след първото си меко откриване, Conductor: Art Fair of the Global Majority ще представи първото си пълно издание в Powerhouse Arts в Бруклин от 30 април до 3 май 2026 г ...
Тикер в 19:00 ч.
Люис Капалди (Lewis Capaldi) обяви втори концерт в Хайд Парк след като билетите ...
Начало Цветни аспекти
49
Цветни аспекти

Скулптурата Тиндаро беше поставена във Варшава като част от културната програма

Една от най-забележителните му творби е Тиндаро – бронзов портрет на млад мъж, висок над четири метра. Тиндаро не е просто портрет, а структура, която създава диалог с различни култури и епохи. Името Тиндаро носи и митологичен подтекст – то е препратка към Тиндарей (Tyndareos), цар на Спарта и баща на Хелена Троянска.

| 19 Септември 2025, 16:40 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Скулптурата Тиндаро беше поставена във Варшава като част от културната програма
Скулптурата Тиндаро беше поставена във Варшава като част от културната програма
Снимка © DFA

Игор Миторай (Igor Mitoraj) е името, което вече години наред пленява както критиците, така и публиката по целия свят. Неговите монументални скулптури, често изобразяващи фрагментирани тела и лица, събуждат асоциации с древните традиции, но в същото време отразяват и съвременните тревоги. Този диалог между миналото и настоящето е характерен за неговото творчество и го превръща в уникален глас в съвременната скулптура.

Една от най-забележителните му творби е "Тиндаро" – бронзов портрет на млад мъж, висок над четири метра. Тази скулптура е създадена през 1997 година по поръчка на международната консултантска фирма KPMG и първоначално е поставена пред техния офис в Париж. В продължение на две десетилетия тя е била част от архитектурния пейзаж на La Defense, символ на модерния бизнес свят.

"Тиндаро" не е просто портрет, а структура, която създава диалог с различни култури и епохи. В задната част на скулптурата има две колони, свързани с греда, както и релефи и маскарон, напомнящ "Устата на Истината" – древноримска маска, свързана с легендата за лъжците. Тази маска е символ на истината и наказанието за лъжата, което добавя още един слой към интерпретацията на произведението.

Името "Тиндаро" носи и митологичен подтекст – то е препратка към Тиндарей (Tyndareos), цар на Спарта и баща на Хелена Троянска. Така скулптурата става мост между различни времена и култури, като подчертава универсалността на човешките истории и символи. Преместването й от Париж във Варшава не е просто транзакция, а културно събитие, което дава възможност на местната публика да се сблъска с монументалното изкуство всекидневно.

Игор Миторай (Jerzy Makina) е роден през 1944 година в Германия, в семейство с полски и френски корени. След войната се връща в Полша, където прекарва детството си в Грохец близо до Аушвиц. Образованието му започва в Краков при Тадеуш Кантор, а по-късно продължава във Франция. Там той преминава от живопис към скулптура, вдъхновен от международни пътувания и особено от Мексико и Италия.

Животът му в Тоскана, в Пиетрасанта, става негов дом и вдъхновение. Там той открива магията на мрамора и традицията на италианските майстори като Микеланджело. Всяко негово произведение носи отпечатък от тази среда – комбинация от класическа величина и рани, белези на човешката уязвимост.

Стилът му е разпознаваем – монументални скулптури, често фрагментирани тела с липсващи части или напукани повърхности. Тези елементи не са случайни; те са израз на философия за живота, който е красив, но крехък. Миторай вярва, че изкуството трябва да провокира любопитство и да оставя място за мистерия.

В "Тиндаро" това усещане за диалог между зрителя и формата е особено силно. Скулптурата изисква обикаляне и наблюдение от различни ъгли, като по този начин се създава усещане за двупосочна комуникация. Това е метафора за живота – всичко има две страни, а истината често се крие отвъд повърхността.

Миторай черпи вдъхновение не само от гръцката митология, но и от културата на ацтеките. В неговите произведения често присъства Медуза – символ на женската сила или справедливостта. Всяка част от скулптурата носи смисъл, а устата – като подпис на художника – е неговият отличителен знак.

Критиците виждат в неговите творби не само експеримент с формата, а и дълбока метафора за човешкото състояние. Липсващи ръце или напукани тела символизират крехкостта на цивилизацията и загубата на идентичност. Този фрагментарен език напомня археологически разкопки – като бъдещи руини.

Миторай създава свят, където красотата среща уязвимостта. Той вярва, че изкуството трябва да провокира размисъл, а не да разкрива всичко наведнъж. В "Тиндаро" това се усеща особено ясно – скулптурата е като "скулптура в скулптура", която изисква активен поглед.

Тази двойственост – величие и рана – прави произведенията му близки както до големите паметници, така и до интимните размисли. Те са едновременно монументални и лични, като създават свой собствен свят, където красотата среща тленността.

Миторай оставя наследство, което продължава да вдъхновява. Всяка негова скулптура носи духа на класическите майстори, но със собствен почерк. Той е постмодерен художник, който преобърна традиционните представи за форма и значение.

Преместването на "Тиндаро" във Варшава не е просто изложба – това е културен акт, който дава възможност хората да се срещнат с изкуството ежедневно. В момента скулптурата може да бъде видяна пред хотел Шератон Гранд във Варшава.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Последен шанс за посещение на Център Помпиду преди петгодишната му реновация
Борба за наследство и културна идентичност в световното изкуство
Майли Сайръс представи новата си песен "Secrets" за Били Рей Сайръс
Социалистическите корени и борбата на АИА в трудни времена
Венета Райкова разказа за тормоз от извратен мъж
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Септември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Авансцена
Люис Капалди обяви втори концерт в Хайд Парк след разпродажба на първия
Авансцена
Халси изрази недоволство от ограниченията за нов албум
Под прожектора
Бристол Оулд Вик обяви нови постановки за пролетния сезон на 2026 година
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.